En dag i Järnavik

Som vanligt när man ska ut i December på skärgården ska så ska det juh krabba så mycket som det bara går. Det börjar med att tio minuter efter att kör hemifrån så finger Henrik och säger att hans bil inte startar. Självklart kör jag plötsligt mot Kalmar istället för mot Ronneby. Efter lite små krabb med Heriks bil får vi plötsligt igång den. Ironiskt nog på backen. Väl nere i Blekinge så håller Henrik på att smälla ett rådjur och jag håller på att smälla honom. Tur nog kommer vi fram till Svalemåla Stugby. Gurra sitter redan i stugan och myser med sin laptop i knät inne på någon fiskesite får vi hoppas.

Lite whiskey hälldes upp och vi kickade igång podcasten. Den kan du komma till om du klickar på En Fiskares Bekännelser högst upp i höger hörnet. Eller klicka här!

Klockan sex på morgonen dagen efter, jag står och lagar frulle medan grabbarna packar in prylarna i bilen. Vinden denna -3 graders morgon var riktigt äcklig, snö och 8 m/s västlig vind. Inget skönt väder att spinnfiska i. Men med rätt sällskap blir allt roligt. Så vi krigade på. Efter en par vikar hade vi vår första följare som  vände under Henriks Bulldog precis bredvid båten. Sen krokade både Henrik och Gustav var sin mindre gädda. Självklart stog jag där som vanligt med mina jiggar och fick ingenting. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Jag satte på en klassisk 9" Shad i ruda skitmörtliknande färg och enfter två missade hugg fick jag äntligen första gäddan. mellan sex och sju kilo. Alltid kul att ta dom på försiktiga hugg kalla vinter dagar, det är som en liten mini stöt som du känner i spöt. Stöten påminner om när betet landar på botten, fast ändå inte riktigt så. Tänk på det nästa gång du ska fiska med gummibeten. Lovar att du märker skillnaden.

Jarnavikgadda.anton.tsvetkov.jan-14

Sen gick det min själ ganska segt fram, ända fram till jag fick hugget från HELVETET, Ja helvetet med stora bokstäver. Då jag i mothugget vevade av muttern som håller veven på plats! Ironiskt nog lyckades jag få in gäddan till båten och landa madammen.  Denna gången var det en Lunker City, Shaker - Arkansa Shiner som gjorde tricket. Så grymt fina beten, dessutom till riktigt bra pris. Kolla in Metebolaget, som har rea på dom just nu.

järnavik.anton.tsvetkov.6a.jan-14

En gädda på runt sex kilo som ställde till med en massa trubbel, men vilken rolig fight! Och vilken vacker fisk. Inte långt efter att gäddan fått gå tillbaka fick vi knyta säcken för dagen då mörkret var på väg. Men vi åter kommer, dom stora är kvar och jag är snuskigt sugen på en 15kilos gädda på sin, hur coolt hade inte det varit?

In och lyssna på Podcasten, vi snackar så mycket gädda att om det vart ett glas, hade hela bordet varit blött! Nästa helg ser det ut som ismete... så Rock N Roll, Fiske Boll!